Nie próżnowałam i już jestem po podstawowym kursie, który organizuje ASKET poprostu cała wiedza w jednym miejscu. Postaram sie też krok po kroku przekazać swoją wiedzę, którą zdobyłam, może ktoś będzie chciał skorzystać. Póki co teoria a w między czasie zdjęcie po zdjęciu.
Przygotowanie miejsca do pracy
- folia do pieczenia, którą można używać jako paletę do wykładania i mieszania farb – zabezpiecza też nasze miejsce pracy, słuzyć też może jako przechowanie farby, która będziemy jeszcze używać w ciągu dnia (zakładamy do środka) farba nie wyschnie nam (a jak wiadomo farby akrylowe szybko wysychają)
- gąbki i pędzle (gąbeczką łatwiej pomalować dany przedmiot tzw metoda „tapowania” dającą lekki efekt marmuru. (najlepsza jest gąbeczka tapicerska)
- słoik z wodą do odkładania pędzli i gąbeczek po skończonej pracy,
- psikacz do motywów – lepiej jest z psikać niż moczyć,
- szpatułki do past strukturalnych i wykładania farb ze słoiczków
- świeca do techniki Shabby chic (czyt. szabi szik)
- opóźniacz do farb akrylowych – aby można cieniować
- papier ścierny.
- Żywica szkląca do rzeczy, które chcemy później użytkować ponieważ decupage jest technika ozdabiania nieużytkowego
- do rzeczy, które będą użytkowane potrzebna żywica szkląca.
Etapy Decupagu
1. Zbadanie powierzchni
Musimy zbadać (ustalić) czy powierzchnia jest chłonna czy nie chłonna.
Powierzchnie chłonne to takie, które są łatwe do decupag-u (drewno, płyta mdf, ceramika, glina,styropian itp.)
Powierzchnie niechłonne są trudne do decupagu (metal, szkło, plastik, emalia)
2. Przygotowanie powierzchni
Powierzchnie chłonne jak i nie chłonne trzeba przygotować przed położeniem na nie farby krylowej.
- powierzchnie drewniane (chłonne) gładkie – malujemy podkładem ale nie musimy
- chłonna szorstka przed pomalowaniem podkładu musi zostać starta papierem ściernym aby lepiej trzymał się PRIMER
- gładka nie chłonna także powinna być zmatowiona papierem ściernym w ten sam sposób .
Farbę podkładowa możemy użyć ale nie koniecznie. Farba ta zapewnia nam lepszą przyczepność farby kolejnej oraz zmniejsza chłonność przedmiotów chłonnych.\Przedmioty nie chłonne ZAWSZE malujemy podkładem.
Przedmioty po zastosowaniu podkładu odkładamy:
- 1h chłonne
- 12h nie chłonne
3. Przygotowanie powierzchni
Po pomalowaniu i wyschnięciu podkładu nakładamy farbę akrylową (dobra farba to 100% akrylu) i czekamy jak wyschnie (w każdym etapie).
4. Wycinanie lub wyrywanie motywów
Możemy używać każdego rodzaju papieru, nawet drukowanego w domu. Jednak ma to swoje minusy ponieważ czym grubszy papier tym więcej warst lakieru musimy położyć.
5. Przyklejanie motywów
Po przyklejeniu motywu musimy nasz pracę odłożyć na minimum 5 h
6. Wykończenie np. cieniowanie itp.
Głównym elementem wykończenia jest lakierowanie aby motyw wtopił się w tło, póki będziemy czuli pod paluszkiem miejsce naklejenia to lakierujemy.
Lakiery: Flugger, możemy 2 x dziennie, klejo – lakier (modge podge, heritage) jak wyschnie nakładamy kolejny (o ile się poprzednia warstwa nie ciągnie)
- serwetka 10-15 razy (pamiętając, że co 4-5 warstwa lakieru, musimy drobnym papierem ściernym zetrzeć troszkę lakieru aby wszystko wyrównać.
- papier klasyczny minimum 30 warstw (i taka sama czynność ścierania papierem ściernym.
Ważne jest tez to, żeby po 4-5 warstwie zmniejszać ziarnistość papieru. Od 200 gr – max 1200 gr.
Jeżeli lakierujemy klejo – lakierem ostatnie 3 warstwy należałoby polakierować zwykłym lakierem. Jeżeli jest taka sytuacja to po klejo – lakierze musimy odczekać dobę aby można było zwykły lakier położyć.
Jeżeli chcemy jakiś ozdobiony przedmiot użytkować musimy odczekać minimum 3 tygodnie aby lakier dobrze się utwardził!!!!!
Moja pierwsza praca po kursiku :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz